دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1403 - 12:21

طوفان الاقصی به روایت رسانه‌های مقاومت 

طوفان الاقصی به روایت رسانه‌های مقاومت 
چگونگی روایت طوفان الاقصی به سبک رسانه‌های مقاومت در نشست مشترک اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی سازمان بسیج اساتید کشور و گروه پژوهشی پدافند رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی دماوند بررسی شد.
کد خبر : 915529

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، چگونگی روایت طوفان الاقصی به سبک رسانه‌های مقاومت در پنجاهمین نشست مشترک اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی سازمان بسیج اساتید کشور و گروه پژوهشی پدافند رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی دماوند با حضور پژوهشگرانی از این دو مرجع علمی به همراه مدیران و خبرنگاران شبکه‌های العالم، خبر و قرآن و معارف صداوسیما بررسی شد.

 دلایل موفقیت شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما

حمیدرضا حسینی‌دانا، رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی در این نشست تخصصی گزارشی از روند تحقیقات دانشگاهی درباره بازشناسی دلایل موفقیت شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما به‌ویژه شبکه‌های خبری PressTV و العالم در رساندن صدای ملت‌های ستمدیده به افکارعمومی جهان ارائه کرد.

روایت طوفان الاقصی به سبک رسانه‌های مقاومت 

وی عواملی مانند هم‌نوایی با ملت‌های منطقه، روایتگری به زبان غرب آسیا و البته، چابکی و خلاقیت‌های منحصر به فرد این شبکه‌ها در تولید و پخش اخبار در شرایط تحریم‌های جهانی را به عنوان مزیت‌های ذاتی شبکه‌های خبری ایرانی معرفی کرد.

حمیدرضا غیاثوند، پژوهشگر شبکه قرآن و معارف سیما نیز در گزارشی به روش‌های کلی منفعل کردن غول‌های رسانه‌ای جهان توسط رسانه‌های محور مقاومت پرداخت و ابعاد منحصر به فردِ اخبار این رسانه‌ها را مطرح کرد.

انواع سانسور‌های جدید در پلتفورم‌های ارتباطی جهان

رضا بصیرت، معاون دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان امور سینمایی کشور نیز با بیان آمار وضعیتی و عملکردی رسانه‌های فعال در جغرافیای منطقۀ غرب آسیا  گزارشی دربار انواع سانسور‌های جدید در پلتفورم‌های ارتباطی جهان، تروریست خواندن ملت فلسطین توسط رسانه‌های غربی، پوشش خبری و تحلیل تحولات غزه در رادیو و تلویزیون‌های جغرافیای مقاومت، تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر افکارعمومی غرب، کارزارِ میلیاردر‌های صهیونیست برای کمک به رسانه‌های همسو و نامۀ مقام معظم رهبری به دانشجویان معترض امریکایی؛ ارایه کرد.

سیده مهناز حسینی، دبیر اجرایی اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی نیز با مرور اخبار رسانه‌های صهیونیستی و رسانه‌های محور مقاومت، فراتاکتیک‌ها و تکنیک‌های به کار رفته در آنها را مقایسه و تحلیل کرد.

محمدحسین اسماعیلی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارشد مدیریت رسانه‌ای نیز برخی چارچوب‌ها و الگو‌های پوشش خبری رسانه‌های مقاومت را معرفی و نمونه‌هایی از خبرنگاری جنگ در خلال مبارزه با تروریسم داعش در سوریه را تحلیل کرد.

انتخاب و تحلیل ویدئوها، حاصل تلاش محمدجواد حاجی عباسی فارسی، فیلم‌ساز و پژوهشگر مدیریت رسانه‌ای بود که زوایایی از تکنیک‌های جدید پوشش خبری شبکۀ العالم به‌ویژه آثارِ خبرنگار مشهور فلسطینی، اسرای البحیصی بود که جنایات صهیونیست‌ها و مقاومت ملت ستمدیدۀ فلسطین را روایت کرد.

حرفه‌ای‌گری در عملیات رسانه‌ای

مدیر امور خبرنگاران شبکه خبری العالم توضیحاتی از حرفه‌ای‌گری در عملیات رسانه‌ای شبکه به‌ویژه در سوژه‌یابی، نحو پوشش رویدادها، زندگی خبرنگاران در کنار جنگ‌زدگان و تولید و انتشار خلاقانۀ محتوا ارائه کرد و گفت: کارشکنی رژیم صهیونیستی و متحدان بین‌المللی‌اش در ایجاد محدودیت شدید برای مخابر اخبار، انجامِ جنایات جنگی و به شهادت رساندن خبرنگاران، تخریب دفتر کار و محل اقامت خبرنگاران، هدف‌گیری اهالی رسانه و به شهادت رساندن خانوادۀ آنها؛ فرایند تولید و مخابرۀ اخبار را بسیار دشوار کرده است.

روایت طوفان الاقصی به سبک رسانه‌های مقاومت 

محمدرضا وحیدی افزود: با این حال، اخبار شبکه العالم توانسته رضایت و همراهی مخاطبان محور مقاومت را به همراه بیاورد. برای تضمینِ کیفیت، عینیت و تأثیرگذاری حداکثری در پوشش اخبار طوفان‌الاقصی، طیف گسترده‌ای از اقداماتِ منحصر به فرد در دستورکارِ شبکۀ العالم قرار دارد.

وی ادامه داد: بخشی از این اقدامات شامل ترکیب دو عنصرِ آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در تولید و پخش اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌ها، حفظ جریان اطلاع‌رسانیِ دقیق و روشنگرانه، با وجود هرگونه محدودیت، سانسور، تحریم و آسیب‌دیدگی، گفتمان‌سازی، هم‌نوایی و یکی شدن خبرنگاران با مردم عادی، تصویرسازی مثبت به نفع آرمان‌های فلسطین، استفاده از نماد‌های جدید برای دیده شدن در فضای مجازی، همراهی دائمی با نخبگان، مردم کوچه و بازار و جنگ‌زدگان برای انعکاس وقایع، عبور از محدودیت‌های ارتباطی، گفتمان‌سازی، تصویرسازی مثبت به نفع فلسطینی‌ها، استمرار در اطلاع‌رسانی، کلام آشنا با مخاطبان، شبکه‌سازی با مخاطبان و گسترش شبکۀ خبرنگاران بومی، توجه به بازخورد‌های مخاطبان، تولید مستند‌های ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای برای لایه‌بندی وقایع و پرداختن به لایه‌ها، استفاده از بلاگر‌ها برای کمک به فعالیت خبرنگاران، اضافه کردن نیرو‌های خبرنگار در شهر‌ها و مناطق تحت پوشش (مانند الخلیل، نابلس و مناطق نزدیک شهرک‌های صهیونیستی)، عبور از پروتکل‌های رسانه‌ای برای نشان دادن عمق جنایات صهیونیست‌ها، استفاده از اخبار دست اول تیم‌های رسانه‌ای بومی، اعلام الحربی، اعلام العسکری و... و استفاده از سبک‌های جدید گزارشگری مانند walk the talk می‌شود.

مدیر امور خبرنگاران شبکه خبری العالم عنوان کرد: عملیات رسانه‌ای حرفه‌ای در شبکۀ العالم، موجب حفظ امید به آینده و زمینه‌ساز افزایش تاب‌آوری شناختی در ملت‌های مظلوم منطقه شده است.

در پنجاهمین نشست مشترک اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی سازمان بسیج اساتید کشور و گروه پژوهشی پدافند رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی دماوند،  شرکت داشتند.

به گزارش آنا، بخش قابل توجهی از این نشست به پخش گزارش‌های ویدئویی شبکه خبری العالم اختصاص یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته